- Apple-analist Ming Chi-Kuo zegt dat Apple ontwikkelingsproblemen heeft met de nieuwe AR/VR-bril. Daarom zou hij toch niet in januari aangekondigd worden.
- Ondertussen publiceerde website The Information een waslijst met nieuwe technische details van de bril, waaronder de verwachtte prijs.
- Dit is wat we tot nu toe weten over de mixed-reality-bril van Apple.
- Lees ook: Apple stelt zijn zelfrijdende auto uit tot 2026 – het model krijgt toch wel een stuur en een bestuurdersstoel, aldus ingewijden
In 2022 gingen meermaals geruchten de ronde dat Apple de nieuwe mixed-reality-headset met een speciaal evenement in januari van dit jaar zou lanceren. Maar als we Apple-analist Ming Chi-Kuo mogen geloven, is dat niet langer het geval.
Hij beweert dat Apple tegen ontwikkelingsproblemen met onder andere valtesten en een gebrek aan goede software-ontwikkelingstools aanloopt en daarom genoodzaakt is om het nieuwe product pas ergens in de lente van dit jaar aan het grote publiek voor te stellen. Hij vermoedt dat Apple de headset tijdens de jaarlijkse presentatie in de lente of tijdens de WWDC zal tonen.
Naast de vertraging verscheen er ook een flinke lijst met gelekte details over de AR/VR-headset. Website The Information deelde nieuwe technische details gebaseerd op gesprekken met mensen die aan de bril werken. Zo zou hij waarschijnlijk erg veel weghebben van een skibril, met als grootste verschil dat hij is uitgerust met een lading camera’s.
En zoals je van Apple verwacht, wordt het nieuwe apparaat van luxere materialen gemaakt. Denk aan aluminium, glas en zelfs koolstofvezel. Intern draait hij op de krachtige M2-processor. De verwachtte prijs is hierdoor ook niet mild. The Information denkt dat hij zo rond de 3.000 dollar moet gaan kosten.
Voor dat geld bouwt Apple naar verluidt ook een H2-chip in de headset. Hiermee zou hij niet alleen makkelijk kunnen koppelen met Apple-producten, maar ook goede audio met minimale vertraging kunnen afspelen via de ingebouwde speakers.
Daarnaast zou hij ook een soort privé-modus krijgen waardoor mensen niet kunnen meeluisteren met de audio uit de speakers. Om dit mogelijk te maken kan de gebruiker de nieuwste iPod Pro's 2 koppelen, waardoor hij of zij de enige is die de audio uit de bril hoort. Andere koptelefoons van Apple of andere merken werken waarschijnlijk niet met deze functie.
De bril zou zo'n 1 tot 2 uur op een volle acculading meegaan. Die accu zit bevestigd aan een riem die om de heup kan en is te verbinden via een MagSafe-connector. Dat maakt het makkelijk om een lege accu snel uit te wisselen voor een volle.
Gebruikerscomfort hoog in het vaandel
En om ervoor te zorgen dat die 1 tot 2 uur durende sessies zo comfortabel mogelijk verlopen, stelt de bril automatisch de optimale afstand tussen oog en scherm in. Ook zou Apple het mogelijk maken om lenzen op sterkte magnetisch tussen oog en scherm te plaatsen, zodat het dragen van een bril onder de AR/VR-bril niet nodig is.
Met een 'digital crown', oftewel een draaiknop die vergelijkbaar is aan die op de Apple Watch zit, zou er op de rechterkant van de bril geschakeld kunnen worden tussen virtual en augmented reality. Daarmee worden de camera's op de bril gebruikt om het beeld van de buitenwereld op de schermen weer te geven, met al dan niet extra digitale toevoegingen.
En om daarbij een zo'n natuurlijk gevoel voor de gebruiker te behouden, zouden de schermen mogelijk op 4K werken en een beeld van 120 graden weergeven.
Ook zou Apple werken aan verschillende banden voor op het hoofd. Deze zouden van verschillende materialen gemaakt worden en er zou er ook een komen speciaal voor ontwikkelaars die met de bril aan de gang gaan.
Maar bij dat laatste zet The Information wel een kanttekening, want aangezien er elektronica door de hoofdband loopt, is het nog niet zeker of deze ook te verwisselen zijn.
Nog een groot verschil tussen VR-brillen van andere merken en die van Apple is dat controllers voor in de hand waarschijnlijk zullen ontbreken. Volgens de geruchten zou de communicatie tussen de bril en de gebruiker vooral door stemcommando's en handgebaren moeten gaan.
Uiteindelijk ziet Apple vooral dat we de bril gebruiken om online meetings bij te wonen. Dit zou moeten gebeuren in de vorm van avatars van onszelf. Een beetje zoals Meta het presenteert in hun versie van de metaverse dus, maar dan niet in de metaverse, want daar is Tim Cook, de CEO van Apple, overduidelijk op tegen.
Naast dit alles zou je met de bril ook gewone iPhone-apps kunnen draaien. Die worden dan in 2D op de schermen van de bril geprojecteerd. Hoe interactie hiermee verloopt, is nog onduidelijk.
Belangrijk is om te onthouden dat het hier om geruchten gaat. Er is nog geen officiële informatie vanuit Apple. Het kan dan ook maar zo zijn dat de uiteindelijk headset afwijkt van de beschrijving van The Information.